Den Nord Amerikanska dieten är nästan helt utan den nyttiga fettsyran Omega-3.
Många forskare tror att 60% av Amerikanerna har ett bristfälligt intag av Omega-3, och en del barn får i sig nästan ingen Omega-3 fettsyra alls. Det är faktiskt så att Omega-3 bristen i kosten är en av Amerikanernas största orsak till de hälsoproblem de brottas med i dag.(enligt MXI visar över 2000 studier det.
Det är allmänt känt att Omega-3 fettsyran är fundamental för människokroppen. Men kroppen kan ej framställa den själv utan måste få in den i kroppen via intag.
”The National Institutes of Health” och ”International Society” för studier om fettsyror och lipid (ISSFAL) rekommenderar dagligt intag minst ca 220 mg av DHA (docosahexaenoic acid), den viktigaste Omega-3 fettsyran, och att gravid kvinna bör konsumera minst 300 mg varje dag. Som jämnförelse 100 mg = 1 brk tonfisk.
Ca 60 gr.
Xocai´s Omega Squares har 200 mg av DHA per 3 bitar 11 gr st. Omega Squares är en utmärkt källa innehållande den viktiga fettsyran Omega-3 och Acai bär.